• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sänks räntan på befintliga lån vid framtida eventuella räntesänkningar

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
SBAB sänker sparräntan med 0.25%-enheter och tremånaders "rörliga" bolåneräntan med 0.10%-enheter.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
En sak jag inte riktigt förstår och som är relaterad till trådstarten är hur de rörliga räntorna egentligen påverkar annilutetslånen. Är det så att den fasta summan (till exempel 5361 kr på mitt Resurslån) alltid är konstant och när räntan höjs (oavsett när det sker under återbetalningstiden) så minskar/ökar andelen amortering från och med höjningen/sänkningen?

Känns lite rörigt att få grepp om räntorna/amorteringen när det både handlar om vart i återbetalningsprocessen man befinner sig och räntebanornas betydelse:)
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Antingen sänks/höjs annuitetsbeloppet eller så ändras återbetalningstiden. Olika hos långivarna
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
En sak jag inte riktigt förstår och som är relaterad till trådstarten är hur de rörliga räntorna egentligen påverkar annilutetslånen. Är det så att den fasta summan (till exempel 5361 kr på mitt Resurslån) alltid är konstant och när räntan höjs (oavsett när det sker under återbetalningstiden) så minskar/ökar andelen amortering från och med höjningen/sänkningen?

Känns lite rörigt att få grepp om räntorna/amorteringen när det både handlar om vart i återbetalningsprocessen man befinner sig och räntebanornas betydelse:)
Det beror på om det är en "äkta" eller "falsk" annuitet
 

Amorteringsakrobat

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Det beror på ifall din kreditgivare har rörlig eller fast ränta. Om den är rörlig mot t.ex. STIBOR eller Riksbanken, så måste de sänka inom en viss tid ifall dessa räntor sänks. Kolla på ditt låneavtal.
 

Finsliparn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Nordea sänker mitt privatlån med 0,25 den 28:e fick jag meddelande om
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Inga meddelanden från SEB, Resurs eller Northmille ännu (avdelning onödig information:)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp